sobota, 12 marca 2011

PORSCHE 928 to przełom!

BYŁ TO PIERWSZY MODEL PORSCHE Z SILNIKIEM Z PRZODU 
Prace nad projektem rozpoczęto w 1971 roku. Według założeń, firma chciała wprowadzić paletę trzech aut, obejmującą modele z [[silnik spalinowy|silnikami]] czterocylindrowymi (opracowywane równolegle z 928 [[Porsche 924]]), sześciocylindrowymi (następca [[Porsche 911|modelu 911]]) i ośmiocylindrowymi, czyli właśnie model 928. Jednak niesłabnące powodzenie modelu 911 spowodowało, że zrezygnowano wówczas z nowego modelu "sześciocylindrowego".

Przy projektowaniu 928 nie obyło się bez problemów. Po wstawieniu pierwszego prototypu na hamownię, po pół godzinie pękł [[blok silnika]]. Jednak późniejszy etap prac przebiegał mniej problemowo. Konstrukcja jak na owe czasy była bardzo nowoczesna. Silnik umieszczono z przodu a [[skrzynia biegów|skrzynię biegów]] na tylnej [[oś (część maszyny)|osi]] dla lepszego rozłożenia masy pomiędzy (układ transaxle). W 1975 roku przerwano prace nad tym autem m.in. ze względu na kryzys paliwowy, by rok później zaaprobować projekt. W 1977 roku zaprezentowano go na salonie samochodowym w [[Genewa|Genewie]], a następnie rozpoczęto sprzedaż. Został wybrany [[Samochód Roku|samochodem roku]] 1978. W 1980 roku pojawiła się wersja 928 S, wyposażona w silnik V8 4,7 l z wtryskiem paliwa (moc 300 [[koń mechaniczny|KM]]). Przez cały okres produkcji Porsche 928 przeszło jedną znaczną zmianę nadwozia w 1987 roku. W 1986 pojawiła się wersja 928 S4, posiadająca silnik z [[głowica silnika|głowicą]] o czterech zaworach na cylinder, o pojemności 5,0 l i mocy 315 KM. W 1989 roku zaprezentowano wersję 928 GT z silnikiem o mocy 326 KM a w [[1992]] 928 GTS z silnikiem o mocy 350 KM, której nadwozie znacznie poszerzono. W 1995 roku, po osiemnastu latach produkcji, ze względu na słabnące zainteresowanie klientów, model 928 wycofano z produkcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz